Hobbyforskare

Som jag skrev i senaste inlägget skulle bloggen få liv igen. Men efter att vargjakten blev verklighet har internet helt exploderat i förståsigpåare. Kände att jag inte ville ge mig in i det då. Men nu när det lagt sig lite kommer jag att skriva lite om vargens vara eller icke vara igen.
Själv är jag för jakten. Att det borde finnas 2-3000 djur som förespråkarna hävdar tycker jag är helt absurt. Om vi har sådana problem med den stam vi har idag hur skulle det då inte se ut med 3000 djur!?
Nu säger den inbitna vargälskaren att vi inte har några problem med vargen. Det är sant om nu alla vore vargälskare så finns inga problem eller man ser inte dom faktiska problemen.
Men det finns olika intressegrupper som ser problem i att sverige håller en vargstam.
Tamboskaps ägare ser rivna djur och ekonomiska förluster.
Jägare ser förlorade jakthundar, förstörda jaktmarker osv.
Klyftan mellan stad och landsbyggd växer sig allt starkare.
Det är några av dom vanligaste problemen som diskuteras vilt runt om i media och i olika forum. Men efter att ha läst kommentarerna som skrivs där från båda håll tror jag aldrig att det här kan lösas. Men som tur är så ska ju inte alla hobbyforskare lösa det här.
Utan det finns riktiga forskare och en regering som ska besluta och vargens framtid. Vad som än beslutas får man hoppas att det blir det bästa för alla parter. Dock tror jag aldrig att alla kan bli nöjda.
Jag följer fortsättningen i den här debatten och kommer att skriva mina tankar kring det.
Du är mer än välkommen att kommentera! Men snälla håll det på en saklig nivå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0