Vargfri kommun?

Igår kväll klubbades en något konstigt beslut av kommunfullmäktige i Nordanstig norra Hälsingland.
Att kommunen skall vara fri från varg låter som ett helknasigt beslut enligt mig. Hur ska dom lösa det praktiskt? En varg vandrar ju runt en hel del och jag vet inte hur jag ska tolka det här men om en varg vandrar in från en närliggande kommun är det fritt fram att skjuta den då?
Nä detta beslut tror jag har en dålig inverkan i rovdjurpolitiken. Sen är det ju länstyrelsen och naturvårdsverket som avgör sådana frågor. Så beslutet som jag kan se det är helt verkningslöst.
Bättre att jobba för att få alla att acceptera licensjakt och skyddsjakt vid behov!
Du kan läsa mer om det här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6613765.ab

Kommentarer
Postat av: Calle Seleborg

I Sverige har vi på papperet något sm kallas för kommunalt självstyre. Även om de inte innebär att man kan fatta och genomföra godtyckliga beslut bör man åtminstone få göra en opinionsyttring. Kommunalfullmäktige har alltså sagt. Vi vill inte ha varg i kommunen för den ställer bara till bekymmer.

Istället för att lägga ner kraft på att kritisera detta anser jag att ny ska väcka ett förslag i er egen kommun att vara mottagare för våra vargnykomlingar. 85% påstås ju älska vargen så det kan inte möta något större problem.

Lycka till!

2010-03-09 @ 19:16:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0